|
Dette er en lille historie om en lidt usædvanlig Vw Polo 86c. Den er ’født’ som en Vw polo 86c coupe med 1,3 motor (HH) og 4 gear i 1982. Den er indregistreret første gang 21/10-1982 og ’stillegt’ dvs. afmeldt i Tyskland 30/7-2002. Formentlig omkring 1992 er den ombygget til cabriolet, og der er lagt en 1,1 motor (GG) i den, med eftermonteret katalysator. Og i den stand købte jeg den. Der er søgt om afgiftfastsættelse i DK d. 2/8-2002, og her skulle der betales 15.450,- i afgift. Den blev ikke betalt, og bilen førte en omtumlet tilværelse med adskillige ejere. Jeg købte den i 2011. Jeg kørte forbi den, hvor den var sat til salg på en mark ! Det viste sig at den tyske reg.attest stort set var umulig at tyde, da skriften simpelthen forsvandt, og trafikstyrelsen ikke ville godkende en ulæselig attest. Jeg prøvede at få fat i en kopi i tyskland, men fik den besked at det var over 10 år siden at den havde været registreret dernede, så oplysningerne var slettet. . . Så gik der lidt tomgangstid (ca. 8-9 mdr.) med skriverier frem og tilbage men intet hjalp. Trafikstyrelsen skulle have det tydeligt på papir. . . Imidlertid havde jeg en bekendt der skulle arbejde 6 mdr. i Tyskland, og ham fik jeg til at bearbejde tyskerne lidt ved hjælp af venner og kolleger. Og det hjalp. De havde fået en gammel gubbe, på det motorkontor bilen sidst havde været registreret, til at gennemgå de gamle papirarkiver og vupti . . så kom der en scannet kopi af registreringsattesten på mail. Da jeg selv samtidigt havde fundet en fyr nede Bayern der havde en kopi af typegodkendelsen på ombygningssættet, sendte jeg (meget spændt ) begge dele til Trafikstyrelsen og dagen efter havde jeg tilladelsen. Det var i juni 2013, og først derefter startede jeg på renoveringen. Helbredet har imidlertid ikke været med mig, så den har ad et par omgange været opmagasineret i en lade. I 2019 gik jeg på efterløn og startede så småt op igen. Mit håb er at få den ud at køre i 2025 hvis ikke skat er totalt ublu med afgiften. Ellers må den sendes til Tyskland igen når den er klar til syn. Bilen er under renovering, og er blevet lakeret, først med epoxy og derefter med acryllak, og i bunden med stenslagsbeskytter. Der er nye reservedele til næsten hele undervognen, lygter m.v. Bagaksel og forreste fjederben, er sandblæst. Motor (1,3 AAV) og gearkasse med 5 gear har kørt 85.000 km. Motoren har i 2024 fået en overhaling med honing, nye stempelringe og plejllejer. Ny starter og generator er købt hjem, samt nye drivaksler. Gearkassen er vandpoleret. Helt nyt sænkningssæt 60/40 med Tüv papirer.
|
|
Min Vw Polo |

